mandag 28. juli 2008

UPS og rusk i systemet

Mange utenlandske nettbutikker har det med å bruke internasjonale transportfirmaer som UPS, DHL osv., uten mulighet for å velge vanlig postsending som ville gjort det mulig å hente pakken på det lokale postkontoret hvor en bor. Jeg har det siste året ufrivillig stiftet nærmere bekjentskap med selskapet UPS. Jeg har mottatt betalingspåminnelser fra dem, på tjenester jeg ikke kan erkjenne å ha bestilt. De første gangene ringte jeg bare om dette, og de bekreftet hver gang at jeg var feil mottaker og at de skulle rydde opp i dette. Men purringene fortsetter å komme. Det har nå skjedd tre, antageligvis faktisk fire ganger (husken er ikke på topp når det gjelder tidligere telefonsamtaler og brev som er kastet) med noen måneders mellomrom. Jeg opplever dette som en trussel, da det hver gang minnes på om at saken vil bli videresendt til inkasso dersom betaling uteblir. Siste purring kom også i begynnelsen av juli, mens jeg var på langtur. Saken kunne lett hatt endt opp med inkassokrav. Så jeg har måttet begynne å skrive skriftlig svar tilbake, for å ha noe å vise til. Synes det er trasig at slikt ikke bare blir ordnet der og da. Det er tilgivelig å gjøre feil, men gang på gang uten noen utsikt til at det kommer i orden? Synes det ville være urimelig om jeg skulle få betalingsanmerkning pga. andres rot. Det finner jeg meg ikke i, så herved kommer jeg til å forholde meg langt mer strukturert til slike problemer.

Ikke nok med dette, men jeg har hatt ennå et problem med UPS siste uke. En vare ble bestilt fra USA, og UPS var standardalternativet for levering. Pakken ankom Oslo på kort tid. Det er jo bra. Men sjåføren ønsket å levere hjemme hos meg på dagtid når jeg ikke var hjemme, og han kunne ikke levere på en annen adresse hvor jeg faktisk var denne dagen. Så det ble avtalt at han skulle levere den inn slik at jeg kunne hente den på kontoret deres på ettermiddagen samme dag. Når jeg så den ettermiddagen kommer for å hente pakken innenfor avtalte tider, klarer de på tross av å ha sporingsnummeret ikke å finne pakken. What?


Ingen kommentarer: